Μεταμοντέρνο Σώμα

Μεταμοντέρνο Σώμα_2016_Γιαγιάννου, Λαμπράκος, Νάκος, Συμεωνίδης

 

Οι δοκιμιογράφοι μετά την πρώτη τους συνύπαρξη, στις σελίδες του βιβλίου «Μεταμοντέρνος Έρως» (Γαβριηλίδης 2014), ενώνουν και πάλι τις δυνάμεις τους σε ένα βιβλίο που φιλοδοξεί να αποτελέσει το δεύτερο μιας σειράς αφιερωμένης στις διάφορες εκδηλώσεις του μεταμοντερνισμού, ως αισθητικής και φιλοσοφικής κατηγορίας, στις τέχνες. Στο ανά χείρας βιβλίο με τον γενικό τίτλο «Μεταμοντέρνο Σώμα» εξετάζουν τις αναπαραστάσεις του σώματος σε τέσσερις τέχνες: τα εικαστικά, τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο και το θέατρο (τέχνη που προστέθηκε στον δεύτερο τόμο). Η επικέντρωση γίνεται στην περίοδο μετά το 1950. Διαφορετική οπτική γωνία υιοθετεί ο καθένας γύρω από το μεταμοντέρνο σώμα και διαφορετικά τα γνωρίσματα που του αποδίδει για να το ταυτοποιήσει ως τέτοιο. Η ίδια η αναπαραστατική υφή της κάθε τέχνης οδηγεί σε άλλο μονοπάτι και εκεί πάνω διαβαίνουν με διάθεση επινοητικότητας, εμβάθυνσης, πρωτοτυπίας και κριτικής αποτίμησης, ώστε να σκιαγραφήσουν πώς η σύγχρονη τέχνη αντιλαμβάνεται το Σώμα.

            Η συγγραφέας και θεωρητικός τέχνης Μαρία Γιαγιάννου στο δοκίμιο «Η σημασία τού να είσαι ζώο» μελετά το ψυχο-αισθητικό φαινόμενο της θηριανθρωπίας στις εικαστικές τέχνες. Ο συγγραφέας και μεταφραστής Γιώργος Λαμπράκος στο δοκίμιο «Τέταρτον από της αληθείας: το σώμα στο κυβερνοπάνκ» διερευνά τις εκδοχές μετασώματος στη λογοτεχνία επιστημονικής φαντασίας. Ο σκηνοθέτης και δρ. φιλοσοφίας Δημήτρης Νάκος στο δοκίμιο «Το σώμα ως προσομοίωση σώματος» καταδεικνύει τον πολυμερισμό του σώματος στην ταινία Nymphomaniac του Lars von Trier. Ο συγγραφέας και δρ. φιλοσοφίας Θωμάς Συμεωνίδης στο δοκίμιο «Από την αναπαράσταση της βίας στη βία της αναπαράστασης» εξετάζει το σώμα με αφορμή τη σκέψη του Emmanuel Levinas, ως αντικείμενο αναπαράστασης. Το επίμετρο υπογράφει η καθηγήτρια Πέπη Ρηγοπούλου.

*Το έργο του εξωφύλλου είναι της Κυριακής Μαυρογεώργη

** Την εποχή που εκδόθηκε το βιβλίο διοργανώθηκε η ομαδική έκθεση «Η σημασία τού να είσαι ζώο» στη γκαλερί Genesis (καλλιτεχνική διεύθυνση: Γιώργου Τζάνερη) σε σύλληψη-επιμέλεια Μαρίας Γιαγιάννου, η οποία βασίστηκε στο ομότιτλο δοκίμιο που συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο.

Advertisements