Νίκος Χουλιαράς


Νίκος Χουλιαράς

«Τα πίσω δωμάτια του νου»

by M.

Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς

Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου

Ώρες: Τετ.-Πέμ., Κυρ. 10 π.μ.-6 μ.μ. Παρ.-Σάβ. 10 π.μ.-10 μ.μ.

Διάρκεια: 15 Νοεμβρίου – 15 Ιανουαρίου 2012

 

 

Πρώτη δημοσίευση: City Vibes,  μηνιαίο Free Press,

περιοδικό τέχνης και πολιτισμού, Δεκέμβριος 2011.

Στη στήλη Visual Vibes παρουσιάζω και προτείνω

τρεις εικαστικές εκθέσεις τον μήνα.

by M.

            Ο Νίκος Χουλιαράς είναι το κατεξοχήν παράδειγμα καλλιτέχνη που μεταχειρίζεται όλα τα δημιουργικά μέσα, ώστε να εμφυσήσει στην ύλη (ακόμα κι αν είναι άυλη, όπως η μουσική) το αστείρευτο καλλιτεχνικό του όραμα. Σε μια εποχή που (ευελπιστούμε ότι) κάθε Έλληνας υιοθετεί μια αυτοκριτική στάση σε σχέση με την έκπτωση της χώρας, λαμβάνει χώρα μια έκθεση που ανανεώνει τις ελπίδες για την συγκρότηση μιας συλλογικής ταυτότητας που να καθοδηγείται από πνευματικά πρότυπα. Κι αυτό, διότι ο Νίκος Χουλιαράς αντλεί το λεξιλόγιό του από την παράδοση, την φύση και τον πολιτισμό του τόπου, και συχνά συγκεκριμένα της Ηπείρου, της ιδιαίτερης πατρίδας του, ενώ με την εικονογραφία του ανοίγεται σε έναν ευαίσθητο εξπρεσιονισμό χωρίς σύνορα. Στο συνολικό του έργο βλέπουμε μια εγχώρια ψυχή με παγκόσμια ισχύ.

                Η αναδρομική έκθεση «Τα πίσω δωμάτια του νου» στο Μουσείο Μπενάκη, σε επιμέλεια της Ελισάβετ Πλέσσα, διατρέχει το ζωγραφικό κυρίως έργο του καλλιτέχνη, χωρίζοντάς το σε χρονολογικές και θεματικές κατηγορίες που αναπτύσσονται παράλληλα, προτείνοντας στον θεατή φίλτρα θέασης, μέσω των οποίων παρακολουθεί (κινούμενος ελεύθερα στο χώρο, παρά υπό γραμμική καθοδήγηση) τα περάσματα του Χουλιαρά από την αφαίρεση στην παραστατικότητα, από τα μεταφυσικά τοπία στην χαρακτηριστική του απόδοση της ανθρώπινης φιγούρας. Ένα video με εφτά συνεντεύξεις μας διαφωτίζει για τις προθέσεις του καλλιτέχνη.

                Η μουσική του (7 δίσκοι) και ο λόγος του (περισσότερα από 15 ποιητικά και πεζογραφικά έργα συν 7 θεατρικά) εμφανίζονται ως πινελιές στην έκθεση, χωρίς ωστόσο να αγνοείται η τεράστια αξία τους εντός του σύμπαντος του Χουλιαρά. Τούτη η απόλυτη, υψηλού επιπέδου, ισοδυναμία ζωγραφικής και λόγου, αποτελεί σπάνιο φαινόμενο και αποκαλύπτει μια καλλιτεχνική φυσιογνωμία που, με βαθιά γνώση των μέσων, υπηρετεί όχι τα ίδια τα μέσα, αλλά ένα προσωπικό όραμα, το οποίο ανάγεται αναμφίβολα σε κάτι αρχετυπικό, το οποίο συνεπώς ανήκει σε όλους.

                Καθαρτήρια και πλούσια εικαστική εμπειρία, ιδίως αν πρόλαβε να δει κανείς (ως αντίστιξη) την έκθεση του Hirst στο διπλανό δωμάτιο, η έκθεση αυτή μας αποκαλύπτει «τα πίσω δωμάτια του νου», όπου ο λόγος εικονογραφείται και η εικόνα καλλιγραφείται με ευλάβεια, ωσάν να είναι η ποίηση φυσική συνέπεια της παρουσίας της σκιάς, του μεταμφιεσμένου εγώ, του ερωτικού κατασπαράγματος, της πραγματικής χώρας που μας εγκλωβίζει και της φανταστικής χώρας που μας ελευθερώνει. Πρόκειται για μια έκθεση που παρακολουθήσαμε με βαθιά ικανοποίηση, ως μια φωτεινή πλευρά των τεκταινομένων της έσω Ελλάδας, ενός τόπου που διαθέτει άξιους δημιουργούς.

 Μ.Γ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s